Dag 285 - Nästan sommarlov, sista veckan

Nu är det över, slut, done, finito. Har precis skrivit det sista provet i tvåan på gymnasiet och kan härmed slänga allting som har med anteckningar, planeringar, scheman att göra. Har bara några ynka betygssamtal och utvärderingar kvar som ska göras imorgon och på torsdag, men i övrigt har jag SOMMARLOV. För inte så länge sedan kändes det som om denna dagen aldrig skulle komma, som att den låg så där oåtkomligt långt in i framtiden, men nu är den här och jag kan inte vara annat än lycklig. 
Idag är också dagen då jag bara har fem ynka dagar kvar innan planet som ska ta mig tillbaka till Sverige, lyfter från JKIA här i Nairobi. Det börjar redan kännas en aning vemodigt, idag tog jag ner alla bilder och brev från väggarna i ett försök att vänja min hjärna vid att jag faktiskt inte kommer bo här om fem dagar. Rummet börjar mer och mer att likna den där glest möblerade "fängelsecellen" med kala, tråkiga väggar som jag möttes av när jag för första gången steg in i 10A för 285 dagar sedan. 
Nog med tråkigheter, kan som sagt inte vara någonting annat än lycklig just nu. Ikväll ska vi i naturklassen iväg till Talisman med vår klassföreståndare Jonas, dels för en sista kväll med klassen och dels för att fira att vi nästan har sommarlov. Kommande dagar har vi inte såå mkt planerat, ska försöka komma iväg till diverse marknader och affärer för att inhandla lite grejer som jag vill ha med mig hem, men tyvärr är vi fortfarande väldigt begränsade så vi får se hur det blir med det. På fredag är det skolavslutning och våra studenter springer ut! Är säker på att det kommer bli en kanondag, fullspäckad med festligheter. Dagen kommer att avslutas med dans på Galileo (där vi för övrigt hade en av de bästa utekvällarna någonsin i lördagskväll) efter avslutningsmiddagen på ett av Nairobis finaste hotell! Redan natten till lördag börjar folk att droppa av hem till Sverige, men vi som är kvar har redan planerat in ytterligare en utekväll på lördagkväll innan det är dags för avresa på söndag. Sen hoppas vi på minst lika bra väder som det varit denna helgen, så att man förhoppningsvis kan få lite färg innan man återvänder till Sverige - vore ju lagom pinsamt om ni är mer solbrända än oss som bott i Afrika i tio månader......... men så kommer nog vara fallet så förvänta er inget annat.
 
Rummet innan jag tog ner allting, ser mycket större ut än vad det egentligen är - har i princip bott i en skokartong, men en ganska mysig sådan förstås. Och om jag inte sagt det tillräckligt många gånger; TACK SNÄLLA alla om har skickat brev/kort/paket, blir så glad varje gång jag ser dem hänga där på väggen. 
 
Klassen efter en föreläsning i förra veckan. Peter Moll, i mitten, är aktiv i StandUpShoutOut som arbetar bland annat för utrotningen av elefanter och noshörningar till följd av tjuvjakten. Båda arterna inklusive lejon kommer att vara totalt utrotade inom sisådär 20 år om det fortsätter som det gör nu, vilket skulle innebära katastrofala konsekvenser för allt växt och djurliv på savannen. Ni tror antagligen inte att ni kan göra så mycket åt det hela, men ni har så FEL, bara genom att uppmärksamma problemet så gör man en enormt viktig instats. Marknaden för elfenben, noshörningshorn och andra djurdelar är framför allt utbredd i Asien, till största del pga okunskap. Hela 70% av kineserna tror till exempel att elefantens betar/noshörningarnas horn bara faller av för att sedan växa ut igen, de känner alltså inte ens till den vansinniga jakt som pågår på savannen eller att stora delar av elefanternas huvud sågas av för att så mycket elfenben som möjligt skall tas till vara. Så genom att uppmärksamma problemet kan vi alla hjälpa till att ta ett steg i rätt riktning, så vi slipper se samtliga av Östafrikas savanner som karga ökenlandskap om 20 år. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0