Dag 246-254 River rafting på Nilen

Måndagen bjöd minst sagt på äventyr, jag och pappa bestämde oss till slut för att skriva upp oss på river raftingen medan mamma och Elin skulle rida. Raftingen var en heldagsutflykt så tidigt på morognen åkte vi in till Jinga där vi fick frukost i form av en ugandisk specialitet som kallas Rolex, sen åkte vi vidare till den plats där färden på Nilen skulle starta. Vi var ett riktigt bra gäng i vår båt om jag får säga det själv, grym teamspirit med många, ljudliga peppningar och vi hjälptes alla att dra upp varandra i båten när man trillat ur. Totalt spenderade vi 5-6 timmar i båten och under den tiden tog vi oss ner för totalt 9 fall - varav vi bara "flippade" i två, dvs båten välte - och avverkade en sträcka på 25 kilometer. Efteråt serverades vi buffé innan vi, stentrötta men glada, åkte buss tillbaka till campen. 
Forsränningen var riktigt, riktigt rolig! Var något sånär livrädd i början efter genomgången av allt som kulle kunna hända och vad man i så fall skulle göra för att inte riskera att skada sig. Inte blev det bättre när vår båt välte redan i andra fallet; alla var helt oförberedda på flippen och sekunderna som följde var det värsta jag upplevt någonsin. Jag tappade paddeln och repet som satt fast i båten och som vi fått order om att klamra oss fast vid, helt plötsligt befann jag mig bara under vattnet och varje gång jag försökte komma upp till ytan hindrades jag av båten som var någonstans över mig. Hann tänka minst hundra olika saker när jag låg där under vattnet, virvlandes runt innan jag äntligen kom upp till ytan efter en tid som egentligen inte var speciellt lång. Precis efter att alla kommit upp till ytan möttes allas blickar och de sade precis det som alla kände utan att ett enda ord behövde växlas, vi var med andra ord lika skakis allihopa men vi lyckades ta oss upp i båten igen innan nästa fors och sedan körde vi järnet resten av sträckan och JISSES vad kul det var! Vi välte en gång till efter den första flippen men då var vi alla beredda och alla lyckades hålla kvar i repet så själv tyckte jag bara det var kul att hamna i plurret igen! 
Var helt överväldigad efter denna dagen, forsränningen var fartfylld, blöt, läskig, spännande och makalöst rolig - just as I like it. Att dessutom ha åkt forsränning, nivå 5 (den svåraste som turister/amatörer får göra) på självaste Nilen är ju dessutom ganska coolt i sig! Låter bilderna tala för resten. 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0