Dag 258 - Valborgsfirande och mösspåtagning

Även här i Kenya har det firats Valborg ikväll! Svenskföreningen anordnade valborgsbål och grillat här på svenska skolan och i samband med firandet hade studenterna även sin mösspåtagning. Egentligen sker ju inte mösspåtagningen förrän efter de faktiskt tagit studenten men eftersom alla här åker hem till Sverige en eller två dagar efter avslutningen görs ett litet undantag här för att våra studenter faktiskt skall hinna ha på sig mössan lite. Jag lämnade över Felicias studentmössa, mycket ärofyllt uppdrag måste jag säga - speciellt då jag fick ha en lapp på ryggen där det stod "JAG HAR ETT ÅR KVAR".....
Efter att alla studenter fått sina mössor på huvudet tändes bålet och en frivillig kör började sjunga vårsånger, precis som det skall vara med andra ord. Advent, Lucia och påsk i Kenya kändes inte som advent, Lucia eller påsk men Valborg i Kenya känns faktiskt som Valborg! Vårkänslorna flödar, och tänk att det är maj imorgon! Det betyder att det bara är en ynka månad tills jag återvänder till Skåneland, tiden kommer flyga.
 
Hoppas ni liksom jag har haft en fin valborgsmässoafton!
 
 
 
Årets studenter!
 
Det blev ingen liten brasa - ska det va, ska det va! Vi hade dock en kenyansk brandbil på plats ifall något skulle gå snett, vad de nu skulle ha gjort vet jag förstås inte men det är tanken som räknas. (Förra året hade brandkåren tillkallats efter att elden spridit sig till palm, det var bara det att när brandkåren väl kom räckte inte vattenstrålen upp till elden och ingen vågade klättra upp på stegen, och som om inte det var tillräckligt så tog vattnet slut.... Kenya i ett nötskal!)
 
Jag och Felicia, min fina vän <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0