Dag 187 - tisdag del 2, fältstudievecka

När alla hyllorna var klara, inoljade och signerade fick vi alla kika in i klassrummen. De äldre barnen (ca 14-15 år) hade matte och jag blev verkligen förvånad när jag tittade in. De har ju ingen miniräknare eller dylikt och är därmed GRYMMA på huvudräkning. När de räknar ut till exempel cirkelareor och volymer använder de pi i bråkform och räknar ut svaret i huvudet på ingen tid, de skulle slå vem som helst av oss i huvudräkning utan problem.
Framför allt de mindre barnen blev verkligen eld och lågor när vi kom in, vissa var mycket blyga men de ville alla samma sak - ha uppmärksamhet. De höll sig hela tiden tätt, tätt intill en och höll i handen eller kring handleden och kollade på en med stora, nyfikna ögon. Fanns det ingen lärare i rummet sprang de runt, runt, sjöng, skrek och lekte - men så fort någon vuxen entrade rummet blev det knäpptyst och alla kastade sig ner på sina platser. Det är annat än i den svenska skola det.
De fick ställa upp vid svarta tavlan och sjunga för oss, de sjöng både på engelska och swahili, bland annat Huvud, axlar, knä och tå och Klappa händerna om du är riktigt glad. När de sjungit hela repetoaren både en och två gånger var vi några stycken som gick upp och sjöng för dem, samma sånger fast på svenska. Vi lade även till några klassiker som Små grodorna och hoppade som grodor runt hela klassrummet, gissa om barnen tyckte det var roligt! 
 
Läraren berättade hur de arbetade och hur flera barn från skolan lyckas ta sig vidare till universitet i både Kenya och andra länder senare i livet. Hon berättade hur även de minsta barnen går långa sträckor för att ta sig till skolan och att vissa av barnen får sitt enda mål mat om dagen i just skolan. Allt detta är möjligt mycket tack vare stödet från Ol Pejeta Conservancy som ju låter delar av sin vinst gå till stöd åt byarna och dess skolor. 
 
När läraren till slut tecknade att barnen slutat för dagen blev det liv och rörelse vill jag lova, sekunden efter hade jag ungefär tio barn som ville hålla mig i handen, känna på mina kläder, mitt hår och pussa på mina händer. Kommande timmarna blev något av världens jobbigaste men roligaste träningspass, vi kastade omkring barnen, lekte karusell, lekte tafatt, hissade barnen upp och ner och gjorde olika "klapplekar". Alla barn var utom sig av glädje och skrek och skrattade högt, vissa mer "på" än andra men alla ville de bara ha en stunds uppmärksamhet och närhet.
 
Denna dagen bjöd även på världens monsunregn precis när vi skulle gå tillbaka till campet. Regnet öste verkligen ner och vi sprang det fortaste vi kunde längs de leriga grusvägarna. Väl framme vid tälten bytte vi om till badkläder, fick tag i schampoo och balsam och rusade ut i regnet igen, det är inte var dag man duschar i monsunregn men det kan vara bland det underbaraste jag gjort, kallt men underbart!
 
Hela skolan uppradad utanför klassrummen
 
Några av de äldre barnen framförde en dans och sjöng på swahili
 
... och bjöd även upp oss till dans
 
 
'
Lek och stoj
 
Flickan på sista bilden hängde inte riktigt med de andra barnen, hon satt mest stilla och försvann lätt i mängden. Jag plockade upp henne, pratade och sjöng för henne och då lös hon upp. Hissleken tyckte hon också var jätterolig. Snart fick jag veta av läraren att hon hade en hjärntumär som tryckte på hjärnan och att det var därför som hon verkade lite "efter". Hon hade genom pengar från en organisation redan blivit opererad en gång men skulle behöva ytterligare en operation till för att bli helt bra.
Till en början sa hon ingenting men efter ett tag började hon sjunga med mig i Vi äro musikanter med ett ba ba baba babaaba och skrattade när jag gjorde hoppsasteg och hissade henne upp och ner. Vi var med och kastade boll med de andra, jag fångade och hon kastade, men mestadels bar jag bara omkring på henne, lät henne pilla i mitt hår, hålla min hand och låna mina solglasögon - det räckte för att göra hela hennes dag. 
Vet inte riktigt vad det finns att hoppas på men jag hoppas att livet kan skänka henne något gott.
 
 
Alla bilder lånade av Hedda (afrika290.wordpress.com) och Jenny (jennyskenya.blogg.se).


Kommentarer
ami

Det är ju fantastiskt, hur kom det säg du flyttade dit? :D

Svar: Fick ett "ryck" på hösten i ettan och ville göra någonting annorlunda, hittade en blogg av en elev som gick på svenska skolan i Nairobi förra året och fastnade direkt!
Elna

2014-02-24 @ 16:44:43
URL: http://twofaced.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0