Dag 41 - Skola och friskis

Så var det onsdag igen och det betyder att halva skolveckan redan har gått. Förstår inte hur tiden kan gå så fort här nere, antagligen beror det på våran så väl inrutade vardag.  Vanligtvis är mitt schema lika med döden, inga sovmorgonar, inga hålor, slutar 16:10 tre dagar i veckan - ja ni förstår. Men imorse hade min klass två timmars prov i matte 3c, och eftersom jag läser matte 4 själv fick jag mig en välbehövlig sovmorgon till klockan elva. Har inte kunnat sova ut en enda morgon sedan jag kom hit, även på helger har jag vaknat vid åtta-halv nio utan att känna mig utvilad vilket är ganska störigt. Igårkväll hade jag dock jätteont i huvudet och feber, så bredde två mackor från kvällsfikan att ha som frukost, satte väckarklockan på halv elva och somna nästan direkt efter jag gått och lagt mig. Blev nästan förvånad när jag vaknade idag vid tio och kände mig utvilad och frisk - hade sovit hela 11 timmar! Därefter följde en tre timmars skoldag, matteplugg och ett genomsvettigt friskispass. Nu är det läxis-time som vanligt och jag borde fortsätta med tangenskurvorna, dock fattar jag ingenting så det känns inte speciellt lockande. Tänkte vänta tills imorgon istället då min mattegrupp hemma ska gå igenom samma delkapitel, så då kan jag kan kika på deras genomgång.. Alternativt gå till mattestugan imorgonkväll, Pär blir ju alltid så lycklig när jag kommer med min lista med alla uppgifter jag behöver hjälp med heheh... 
Igår hade vi en extra engelsklektion på kvällen, förra veckan såg vi nämligen en film som heter "Den vita masaien" och igårkväll hade Zanna bjudit in en masaikvinna som vi fick ställa frågor till om filmen. Det var lite stelt i början och hon verkade väldigt blyg, men det var intressant att få träffa och prata med henne. Hon lever idag som en "vanlig" kenyan och studerar Community Development på ett privat universitet här i Nairobi, så hon berättade lite om det, kontrasterna till hur hon lever tillsammans med sin familj, om att hon är den enda av sina syskon som läser på universitet och hur de äldre masaierna reagerar på att hon som ung kvinna studerar och arbetar. Väldigt intressant som sagt!
Nu är det bara en timme kvar till kvällsfikan så jag borde sätta igång med min biologilabbrapport, hörs mer en annan dag!
 
Hoppas att ni där hemma har det bra, glöm inte njuta av Sveriges fina höstväder som jag faktiskt saknar mer än jag tidigare kunde föreställa mig!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0