Dag 38 - Läget just nu

Man kan inte veta exakt hur läget är för tillfället, läser man DN (http://www.dn.se/nyheter/varlden/just-nu-folj-gisslandramat-i-nairobi/) har dödsantalet stigit till 43 och man tror att det fortfarande finns ett antal personer hållna som gisslan inne i gallerian. Det har också bekräftats vilka som ligger bakom dådet, ni kan läsa mer om det här: http://www.africanewspost.com/2013/09/shocking-see-what-alshabaab-is-writing.html.
 
 Många är fortfarande väldigt omskakade och vi försöker stötta varandra här på internatet. Själv var jag ganska lugn hela dagen och kvällen igår men visst känns det, vill inte tänka på hur det hade kunnat sluta om vi hade åkt till Westgate igår, vilket hade kunnat vara fullt möjligt. Läskigt.
 
Egentligen skulle jag åkt till ett giraffcenter idag där de föder upp en utrotningshotad art av giraffer som man får klappa och mysa med. Denna resa kommer genomföras som planerat eftersom det inte är någon riskzon, tvärtom är säkerheten tio gånger högre eftersom all bevakning har stärkts. Jag väljer ändå att avstå eftersom det inte blev så mycket plugg gjort igår, så jag kommer att spendera dagen med att räkna på kemisk jämvikt och trigonometriska kurvor. 
Jag vill också återigen tillägga att vi befinner oss i säkerhet, vi får alltså gå ut men endast under väldigt kontrollerade former och till tex. Junction eller likande kommer vi inte få åka till alls den kommande veckan. På skolan är bevakningen betydligt mer skärpt, tror nästan vi hade dubbla antalet vakter gående runt området inatt jämfört med tidigare.
 
Vi hade ju utegångsförbud, eller vad man nu ska kalla det eftersom ingen direkt ville gå ut ens, igårkväll men trots allt som hänt försökte vi hålla humöret uppe. Som ni ser lyckades vi ganska bra! Känns sjukt att vi befinner oss endast tjugo minuter ifrån det kaos som det rapporteras om i varenda tidningen världen över, att hotet blev verklighet och att vi kunde varit där.
 
Såg denna fina text när jag gick tillbaka till rummet efter brunchen, kändes faktiskt genast lite bättre och jag gick vidare med ett leende på läpparna ♥
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0