Dag 23 Kitengela Hot Glass

Hejsan allihopa! WestGate igår var superkul, vi var ett gäng som satte oss på Tapas´ uteservering och hade jättetrevligt. Vi hade tänkt gå en runda i affärerna också men det blev aldrig av utan vi satt på restaurangen hela kvällen istället. Maten var jättegod, vi beställde in två-tre stycken tapasrätter var och delade på, godast var helt klart miniburgarna! *himmelska*
 
 
Idag startades dagen med sovmorgon till tio då brunchen öppnade. Älskar brunchen här, det finns massa frukt, vanliga mackor, mackor att rosta eller toasta, kökets egna bullar, yoghurt med flingor eller müsli, mannagrynsgröt eller havregrynsgröt, bacon, äggröra, omelett, pannkakor.... behöver jag fortsätta? Så lyxigt att få allt detta uppdukat varje helg!
Som jag skrev igår så skrev jag upp mig på utflykten till glasbruket Kitengela Hot Glass som ägde rum idag. Efter brunchen satte jag mig alltså i en av skolbussarna med nio andra elever och tre av boardingföräldrarna. Hade självklart med mig kameran så kör en liten dagsberättelse i bilder:
 
Kitengela är alltså ett känt glasbruk här i Nairobi. Det som är lite speciellt med dem är att de endast använder återvunnet glas, bl.a. vi på svenska skolan lämnar varje månad in vår glassortering till dem. 
 
 
Vi började med att kolla runt i alla olika gallerior, det fanns allt möjligt från olika sorters glas, skålar och tillbringare till glaspärlor, smycken, prydnadssaker och möbler. Det fanns verkligen mycket fint och det var kul att bara gå runt och kolla.
 
På området fanns också flera små hyddor som man kunde hyra för övernattning. Vi fick gå in och kolla i några av dem och se hur de inrett dem med glaskonst, häftigt att man kan göra så mycket med bara glas! Golv, tak och till och med utsidan på väggarna var dekorerade med ingjutna glas- och porslinsbitar.
 
I anslutning till hyddorna fanns en pool, också den gjord av ingjutna glas och porslinsbitar. Häftigast av allt var nästan bastun som hade hundratals vinflaskor ingjutna i väggen vilket skapade ett jättecoolt ljus inne i bastun. Såg lite lustigt ut från utsidan bara..
 
Omgivningen var helt fantastisk. Speciellt baksidan var som att gå runt i ett sagoland med små gångar, massa skulpturer och små hus.
 
 
Vi fick såklart också se när de tillverkade glas, kvinnan här på bilden gjorde små glasprydnader och berlocker.
 
Vi fick när de blåste glas och tillverkade två olika sorters skålar också. Har faktiskt inte sett det tidagre så de var kul att få se.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0