Dag 88 - East African Wildlife

Idag satte period två igång vilket medförde lite förändringar i mitt schema. Mina korta och behagliga onsdagar är numera obefintliga då en tvåtimmars lektion lagts till efter min tidigare sista lektion för dagen och jag slutar nu 16:10 tre dagar i veckan. Jag hoppas att det inte kommer bli så jobbigt som det låter, lektionen som lagts till är nämligen en specialiceringskurs för naturvetare som jag valt till själv och som heter East Afrikan Wildlife, en biologi2lektion på måndagar har också bytts ut mot EA Wildlife. Med tanke på vad jag hört om kursen tidigare tror jag bara att det kommer bli kul, ett avbrott i det "vanliga" skolarbetet då vi kommer vara ute mycket och studera och undersöka djur och växter. Redan den 1 december är en heldag i Nairobi National Park inplanerad där vi ska räkna och anteckna alla djur vi ser på savannen, så då kanske ni förstår varför jag som älskar safari ser denna kursen som ett trevlig avbrott i vanlig skolundervisning. Något inte lika trevligt är att vi redan idag, första lektionen, fick en väldigt omfattande uppgift där vi individuellt ska fördjupa oss inom ett visst område (ex: lejonflockens hierarki och sammansättning; olika strategier för jakt och betydelse för levnadssätt; anpassningar hos växter som lever på svannen; migration av gräsätare och betydelsen av korridorer för dessa djur m. fl.) och sen innan jullovet lämna in en vetenskaplig uppsats på området samt förbereda en presentation med digitala hjälpmedel inför klassen. Puuh, som att jag inte redan har ett fullspäckat schema fram till jul...
 
I samband med period två finns det också nya fritidsaktiviteter att välja mellan. Denna perioden har jag valt friskis (igen, roligaste träningen ever) och boxercise. Boxercisen skulle egentligen börjat idag men våra tränare kom aldrig så den blev inställd. Är faktiskt ganska tacksam för det idag för Tina körde ordentligt med oss på idrottslektionen för två timmar sedan, högintensiv intervallträning stod på schemat... Dessutom har jag jättemycket plugg, eller egentligen har jag bara fysiken tills på onsdag men så fort jag slår upp boken förvandlas min hjärna till en deg och jag fattar ingenting. Det finns hundrafemtioelva olika samband att hålla reda på och lika många sammanhang som olika samband gäller i. Bara att sätta igång antar jag...
 
Medan jag plågar mig själv med omöjliga fysikuppgifter kan ni ju passa på att njuta av dessa bilder från söndagens aktiviteter:
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0