Dag 7 - Masaimarknad på Junction

Idag var första riktiga skoldagen, jag hade hela sex lektioner. Först tyckte jag att det lät jättemycket, men lektionerna här är mycket kortare än på min förra skola. Där var alla lektioner minst åttio minuter långa men här är alla max en timme. Vi gjorde inte någon racerstart direkt utan alla lärare har bara introducerat ämnena så smått och kollat av ungefär på vilken nivå alla ligger. Det blir ju gärna lite klurigt när alla kommer från olika skolor och vissa redan har läst 50 eller 100 poäng av en kurs medans andra inte läst någonting alls. 
Jag hade världens ångest över allt skolarbete igår, ni förstår säkert om ni har läst inlägget om alla mina kurser en bit ner, kändes inte alls bra och jag var nästan påväg in till Rosie för att hoppa av någon kurs och istället läsa in dem på sommarlovet eller något. Men nu har jag bestämt mig för att försöka. Både biologi 1 och kemi 1 har jag ju redan läst 50-70% av så mycket kommer att vara repetition så förhoppningsvis kommer jag inte behöva lägga ner så mycket tid på dem. Vissa områden kanske jag inte ens behöver vara med på eftersom jag har omdöme och betyg på dem från min andra skola, det måste helt enkelt gå att lösa.Matten har ju också varit ett litet problem eftersom jag ligger en kurs före alla andra och jag vill helst inte vänta till efter jul då de andra ska påbörja matte 4. Därför kommer jag att läsa den kursen själv med hjälp av de genomgångar som min gamla mattelärare lägger upp på onenote. Let´s do this!
 
Efter skolan åkte vi alla till Junction och inhandlade skolmaterial. Köpte 12 skrivhäften, 10 mappar, pennor och suddgummin för mindre än hundra svenska kronor - helt okej..! Vi gick också en svång på Masai marknaden som är igång på Junction nu. Vi var ett ganska stort gäng härifrån skolan som kom upp på våningen där marknaden hölls och man riktigt såg hur alla försäljare kastade sig mot ingången för att få oss att köpa någonting av just dem. I julas när jag var i Shanghai och hälsade på en vän var vi bl. a. på fejkmarket vid ett par tillfällen och då var jag förvånad över hur påträngande kineserna var när de försökte sälja någonting, jag kan nu säga att det var ingenting jämfört vad kenyanerna var idag. De var som djur som kastar sig över ett byte, de var visserligen väldigt artiga men extremt påträngande och lät en inte vara även när man snällt försökte förklara att man inte ville ha någonting. Många kom fram och tog i hand, men släppte sen inte min hand utan bokstavligen talat släpade med mig till deras plats där de sedan visade allt de hade att sälja och berättade om deras "fantastiska" priser. "4000 KES, just for you!!" - ca 400 kr för ett litet smycke? Neeej tack! Där var väldigt många fina saker men hade helt enkelt inte lust eller behov av att köpa någonting idag, ska bo här i tio månader så har ingen brådska att köpa på mig massa.
 
Nu på kvällen var vi ett gäng som hade tänkt spela lite volleyboll, men vi hittade ingen bra boll så det blev ett kvällsdopp istället - härligt!
 
Har tyvärr inga bilder från idag, ville inte ta med mig kameran till Junction pga stöldrisken. Vissa försäljare blir dessutom sura om man prutar på deras helt orimliga priser samtidigt som man har en systemkamera dinglande runt halsen. Iaf, därför bjuder jag på några "gamla" bilder från internatet:
 
'
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0