Dag 6 - Sightseeing

Dag 6, imorgon har jag redan varit här i en vecka! Idag hade vi bara en lektion för sen stod det sightseeing på schemat. Vi trängde ihop oss alla 60-70 elever i våra 5 skolbussar och åkte genom flera olika områden av Nairobi, bl. a. flera så kallade medelklassområden, fina områden för väldigt rika kenyaner och "vita", Nairobis centrum samt Kibera som är Afrikas största slumområde. Där bor omkring en miljon kenyaner och många familjer där lever på endast en dollar om dagen. Där fanns dock en livsglädje som är svår att beskriva. De flesta, speciellt barn, lös upp när de såg oss i bussarna, log stort och vinkade till oss. Kiberas befolkning ligger under gränsen till fattigdom; den genomsnittliga familjen är på sju personer och de bor alla i ett enda rum. Det finns ca en toalett per femhundrade invånaren och det finns inte tillräckligt med rent vatten. Sjukdomar sprids lätt, man tror att ungefär 15-20% är HIV-smittade, arbetslösheten är hög och kriminaliteten likaså. Så med allt det i bakhuvudet tycker jag att deras livsglädje är högst beundransvärd. 
Centrum är ganska lik många andra storstäder, moderna höghus, affärer, café och restauranger. Det enda jag direkt tänkte på är deras dåliga vägar, även inne i staden är kanter osv förstörda vilket jag antar beror på att de flesta kör som om de hittat sitt kökort i cornflakespaketet. Vägarna är överhuvudtaget ganska dåliga och trafiken är hemsk, på många ställen har de dessutom farthinder vart femtionde meter vilket inte är så bekvämt i längden.
 
Det var kul att få komma ut och se sig omkring, vi lever verkligen i en bubbla här på internatet och det var inte förens idag som man verkligen förstod vad man egentligen är en del av. Det ska bli spännande sen när vi får våra gatepass och kan se och uppleva ännu mer av denna plats.
 
Alla bilder är fotade av duktiga Hedda! Var blogg jag tyvärr inte vet vad den heter för tillfället.. Hon får en länk senare istället.
Jag, Tula och Charlotta innan fysiklektionen.
 
Byggnadsställningar i Kenya..
 
En kenyan som ligger och sover i gräset. Detta är någonting som man ser nästan på varje gräsplätt eller i något dike i förorten.
 
Vi såg ett tiotal babianer längs vägkanten. Ganska coolt faktiskt.
 
Bilder från Kibera.
 
Downtown.
 
Emma, Emma, Sanna och Clara.
 
Jag, Charlotta, Tula och Astrid!
 
Hedda och Majken!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0